Дніпро – життєдайна річка чи канал для проекту Е40? В ОДА обговорили перспективи розвитку річкового транспорту
Розвиток річкового транспорту – економічно вигідний тип перевезень. Це – альтернатива залізничному та автомобільному транспортуванню. Його відновлення ініціювали в Європейській економічній комісії ООН у межах проекту Е-40. Втім втілення цього масштабного європейського проекту матиме низку екологічних наслідків для України й Черкащини зокрема. Про них йшлося сьогодні на прес-конференції в облдержадміністрації під головуванням першого заступника очільника області Тараса Висоцького.
Міжнародний водний шлях (МВШ) E-40 має з'єднати Балтійське море з Чорним через Польщу, Білорусь, Україну (Гданськ-Херсон). Українська частина водного шляху Е-40 має пролягти водами української частини річок Прип’ять, яка проходить через Чорнобильську зону відчуження та Дніпро. Розробники проекту припускають, що E-40 стане новим торговельним шляхом між портами Балтійського та Чорного морів, сприятиме залученню інвестиції в регіон та створить нові робочі місця.
Водночас реалізація проекту передбачає суттєвий вплив на річки. Зокрема зміни в їхньому гідрологічному та гідроекологічному режимах, будівництво та реконструкцію гідротехнічних споруд, збільшення розміру фарватеру, вирівнювання русла річок, днопоглиблювальні роботи тощо.
Ініціювали обговорення проекту на обласному рівні Національний екологічний центр України (НЕЦУ). Екологічна спільнота вважає, що втілення проекту призведе до деградації цінних водно-болотних угідь, ареалів оселищ цінних біотопів, негативно вплине на природні територій України в русла річок, зокрема, Дніпра. Голова Канівського підрозділу НЕЦУ Дмитро Іванов зауважив під час виступу, що важливо врахувати на відповідному рівні не тільки негативний вплив МВШ Е-40 на річку Прип’ять, але на єдину природну ділянку русла Середнього Дніпра між Каневом та Черкасами. Саме тут Дніпро тече в природних берегах, має чимало островів та водно-болотних угідь, які підпадають під захист кількох європейських конвенцій. Днопоглиблення та інші техногенні втручання для впровадження МВШ Е-40 можуть надзвичайно негативно вплинути на цю територію.
– Втілення такого проекту – це, звісно, питання не одного року, – зазначив перший заступник голови облдержадміністрації Тарас Висоцький. – Певен, що він можливо буде переглянутий. Тож варто слідкувати за міжнародними партнерами. Ми ж маємо тримати це питання на контролі, аби звертатися до Мінекології та наших дипломатів, аби вони на міжнародному рівні порушували питання перегляду цього проекту. Оскільки Мінприроди вже висловлював занепокоєння щодо його реалізації. У свою чергу з боку ОДА ми готові звертатися з відповідними листами. Оскільки краще більше комунікації, ніж її дефіцит.
Резюмуючи, перший заступник голови ОДА, зауважив, що обговорення проблем створення міжнародного водного шляху Е-40 не може підмінити собою ширшу проблематику перспектив розвитку водного транспорту на Дніпрі та врахування відповідних довкільних проблем.